Konstnärlig ansvarig: Gabriela Teleki

Bakgrund: Jag kom till Sverige 1977. Med i bagaget hade jag en dansutbildning från Bukarest, Rumänien, med fyra års erfarenhet som dansös. Under den tiden dansade jag i Bukarest, turnerade i Aten, Budapest och i flera städer i Italien. Därefter valde jag att utbilda mig till gymnastiklärare med dansinriktning och rytmisk gymnastik. Efter avslutad utbildning fick jag jobb på en berömd gymnastikskola som fortfarande utbildar många prisbelönta gymnaster.

I Sverige har jag jobbat som gymnastiklärare, balett och danslärare på olika privata dansskolor. Dansen har alltid haft en central roll i mitt liv eftersom den förenar de finaste konstformerna: rörelse, musik, form och färg. Dansen har en viktig social roll, den förenar människor över alla gränser oavsett språk, hudfärg eller religion.
Jag valde att jobba med mindre barn för att mina pedagogiska kunskaper skall bättre komma till användning och för att bättre kunna påverka de.

Maria Maté

Jag började dansa när jag var väldigt ung, hos Gabriela. Träningen med henne ledde till att jag sedan började på Kungliga Svenska Balettskolan. Där dansade jag från och med att jag var 10 år gammal, och fortsatte hela vägen på gymnasiet.

Under åren uppträde jag på Drottningholm, Kungliga Operan i Stockholm, och har även turnerat runt i hela Sverige med olika föreställningar.

Jag hann även undervisa på olika dansskolor och kände snabbt att det var där som jag hör hemma. Efter ett par år av dans och undervisning så bestämde jag mig för att jag behöver få mera kunskap kring hur är att vara en duktig pedagog och började på DOCH (Dans och Circus Högskola) kandidat programmet danspedagogik i klassisk balett.

Under tiden som jag pluggade, började jag undervisa mer och mer. Fick även äran att undervisa avancerad gruppen på Gabrielas Balett & Dansskola, och nu har jag tagit över mestadels av klasserna.

Konstantina Buni

Konstantina Buni började dansa jazz och balett i Norrköping där hon växte upp. Vid sidan av jazzen och baletten närde hon folkdansnerverna med danser från balkanländerna. Hon startade dansgruppen Hajde som turnerade i Östergötland.

Senare fick hon upp intresset för orientalisk dans. Hennes Egyptiska danslärare Fadia Wallin hade ett stort förråd av filmer, musik och kläder som hon gladeligen lånade ut. Tina blev inspirerad och tränade intensivt.

Väl i Stockholm fortsatte hon med flamenco och orientalisk dans och fastnade för den sista. Tack vare en rad av professionella lärare blev Tina en välrenommerad artist och pedagog inom orientalisk dans.

Hon startade dansgruppen Raks el Hawanem som är en av de mest framgångsrika dansgrupperna i Sverige inom orientalisk dans.

Sabine Langeland

Mitt namn är Sabine Langeland. Jag är född i Köpenhamn, Danmark, där jag började dansa redan som 3 årig. 2016 kom jag till Stockholm för att plugga på Balettakademiens Yrkesdansarutbildning; det var daglig träning i balett, modernt, jazz, m.m.

Under utbildningen fick jag uppträda i olika föreställningar på Balettakademin, samt koreografier på Stadsteatern, Dansens Hus, och dansade även i Helsingfors, Oslo, och Köpenhamn.

Utöver balett, modernt dans och jazz har jag tränat stepp samtidigt som jag utövade balett. År 2017 mottog jag ett stipendium från Stockholm Tap Festival, och har koreograferat olika stepp danser.

Dans är mitt liv och att undervisa är mitt andra stora passion.